Advies van Esther Goos : http://www.scooperz.nl
Hierbij tips over wat je wel en niet online deelt:
Kies 2 of 3 zakelijke onderwerpen die je steeds terug laat komen
Of je nou op Twitter, Facebook, LinkedIn of een ander sociaal netwerk deelt, de kunst is om consistent een aantal onderwerpen terug te laten komen die jou zakelijk weerspiegelen. Deze onderwerpen vormen de basis van wat je online deelt.
Personaliseer
Mensen doen zaken met mensen die ze kennen, aardig vinden en vertrouwen. Social media helpt je om dit op te bouwen als je meer van jezelf laat zien dan alleen je zakelijke kant. Begin daarvoor met het personaliseren van je zakelijke berichten. Dat doe je door je eigen visie op je vakgebied te geven, een persoonlijke noot toe te voegen aan een zakelijk bericht wat je doorstuurt en door je kennis online te delen.
Durf persoonlijk te zijn
Het kan geen kwaad om af en toe een persoonlijk berichtje de wereld in te sturen. Aarzel dus niet teveel om die schattige foto van je hond online te delen of stuur een tweet uit als: “goedemorgen, ik begin de dag met een kop koffie” Echter, als je meeste berichten alleen maar van een dergelijke strekking zijn, is dat wat blijft hangen bij anderen. Tenzij je een eigenaar bent van een koffiezaak lijkt mij dit niet bevorderlijk voor je branding! Lees je updates eens terug en vraag jezelf af “zou ik het zelf ook leuk vinden om dit van iemand anders te lezen?”
“What happens in Vegas, stays on the internet”
We weten allemaal dat berichten online blijvend zijn. Bedenk je bij het schrijven van een bericht: mogen mijn familie, mijn baas, mijn klanten en mijn partner dit zien of lezen? Als het antwoord op deze vraag ja is dan kun je het gerust online zetten!
Wees jezelf! Deel wat je graag wilt delen en zie bovenstaande tips als een richtlijn, niet meer dan dat. Ik hoor van teveel mensen dat ze bewust niets online zetten omdat ze teveel bezig zijn met wat wel of niet kan. Wat werkt voor de een hoeft niet te werken voor de ander! Als je goed weet wie je bent en wat je wilt dan voel je haarfijn aan wat prettig is om online te delen en wat niet. Doe je nooit anders voor omdat je denkt dan leuker of interessanter te zijn voor je netwerk.